fbpx

70 20 10 Model

Een perfecte match voor een effectieve werk- en leercultuur

Het is belangrijk dat organisaties en hun medewerkers blijven leren en ontwikkelen om relevant te blijven in een snel veranderende wereld, innovatie te stimuleren, beter in te spelen op klantbehoeften en competitief te blijven in de markt. Continu leren zorgt bovendien voor groei, motivatie en aanpassingsvermogen bij medewerkers, wat bijdraagt aan het succes van de organisatie. Het 70-20-10 framework is een model voor leren en ontwikkelen dat aangeeft hoe mensen het meest effectief leren. Hoewel vanuit een ander perspectief geschreven, past dit framework heel goed bij Agile werken. Dit artikel legt uit wat het 70-20-10 framework is en hoe dit model handvatten biedt om leren en werken te optimaliseren in een Agile omgeving. Tot slot gaat dit artikel in op hoe je het 70-20-10 model als Agile Coach of Scrum Master kunt inzetten om je team nog effectiever te laten zijn.

 

Wat is het 70-20-10 model?

Het 70-20-10 framework vindt zijn oorsprong in onderzoek uitgevoerd door het Center for Creative Leadership (CCL) in de jaren 1980. Onderzoekers zoals Morgan McCall, Michael Lombardo en Robert Eichinger ontdekten dat effectieve leiders vooral leren door praktijkervaringen, interacties met anderen en formele trainingen, in deze verhoudingen. Later (in 2002) werd dit model verder ontwikkeld en gepopulariseerd door Charles Jennings, die benadrukte dat leren niet alleen effectief moet zijn, maar ook direct moet bijdragen aan betere prestaties binnen de werkomgeving. Leren is volgens Jennings geen doel op zich, maar een middel om de productiviteit en effectiviteit van mensen en teams te verbeteren.

Waar staat 70-20-10 voor?

De verhouding 70-20-10 staat voor drie verschillende manieren van leren:

  • 70% Leren door ervaring (on-the-job learning):
    Het grootste deel van wat we leren, gebeurt door het uitvoeren van dagelijkse taken, het oplossen van problemen en het opdoen van praktijkervaring.
  • 20% Leren door interactie (het sociale leren):
    Een substantieel deel van leren vindt plaats via samenwerking, coaching, feedback en informele gesprekken met collega’s, mentoren of experts.
  • 10% Leren door formele training:
    Slechts een klein deel van het leren komt voort uit traditionele trainingsvormen, zoals cursussen, e-learnings of workshops.

Het model benadrukt dat leren het meest effectief is wanneer het verweven is met het werk en sociale interacties, en wanneer het leidt tot concrete verbeteringen in prestaties en resultaten.

 

Wat is Agile Werken?

Agile werken is een gedachtengoed dat organisaties en teams helpt om flexibel, adaptief en klantgericht te opereren. Het draait om flexibiliteit, iteratief werken en continue verbetering. Agile biedt een reeks principes die wendbaarheid bevorderen en samenwerking verbeteren:

  • Iteraties: Werk wordt opgedeeld in kleine cycli (sprints), zodat teams snel waarde kunnen leveren en bijsturen op basis van feedback.
  • Samenwerking: Teams werken nauw samen en hebben regelmatig overleg om obstakels weg te nemen en de voortgang te evalueren.
  • Focus op waarde: Werk wordt continu geprioriteerd om te zorgen dat de belangrijkste taken als eerste worden uitgevoerd.
  • Leren en verbeteren: Scrum teams reflecteren regelmatig op hun processen en passen deze aan voor betere resultaten.

 

Waarom past het 70-20-10 framework zo goed in een Agile omgeving?

Het 70-20-10 framework en Agile werken delen dezelfde focus op actiegericht leren en het behalen van betere resultaten door continue feedback en aanpassing. Zowel het 70-20-10 model als de Agile mindset erkennen dat leren en werken onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn en dat het verbeteren van prestaties centraal moet staan. Dit maakt ze natuurlijke partners:

70 20 10 Model in relatie tot Agile Werken

 

Hoe versterken ze elkaar?

  1. On-the-job leren en Agile iteraties:

Agile legt de nadruk op leren door te doen. Elke sprint biedt een kans om nieuwe methoden uit te proberen en direct te leren van succes of fouten. Dit sluit perfect aan bij de 70% van het model: leren door ervaring.

  1. Interactie en samenwerking:

De sociale component van 70-20-10 (de 20%) komt sterk naar voren in Agile. Dagelijkse stand-ups, retrospectives en continue feedbackmomenten zorgen voor een omgeving waarin kennisdeling en coaching de norm zijn.

  1. Formeel leren gericht inzetten:

Het 10% formele leren in 70-20-10 kan in Agile worden toegepast om specifieke vaardigheden aan te leren die nodig zijn voor het team. Denk aan een korte training in Scrum, een workshop over nieuwe tools of een deep dive in specifieke technologie.

 

Wat kun je hiermee als Agile Coach of Scrum Master?

Als Agile Coach of Scrum Master kun je, nu je weet hoe mensen effectief leren, een sleutelrol spelen bij het toepassen van 70-20-10 om leren en werken te optimaliseren in een Agile omgeving en zo nog effectiever te worden. Denk bijvoorbeeld aan het:

  1. Faciliteren van on-the-job leren (70%):
    • Helpen teams leren door praktijkervaring, bijvoorbeeld door Scrum-rituelen effectief te begeleiden en experimenten aan te moedigen binnen iteraties.
    • Ondersteunen bij het toepassen van nieuwe werkwijzen en technieken in dagelijkse taken.
  2. Bevorderen van sociale interactie (20%):
    • Stimuleren van kennisdeling via retrospectives, peer reviews en communities of practice.
    • Coachingsessies en mentoring organiseren om teamleden onderling te laten leren.
  3. Gericht inzetten van formele training (10%):
    • Identificeren van kennis- of vaardigheidslacunes en voorstellen doen voor gerichte trainingen of workshops.
    • Integreren van leerdoelen in de Agile planning, zodat formeel leren aansluit op praktijkbehoeften.
  4. Creëren van een leercultuur:
    • Fouten en feedback zien als leermomenten en dit actief promoten.
    • Medewerkers motiveren om continu te reflecteren op hun werk en persoonlijke groei.

De Agile coach zorgt ervoor dat leren en presteren hand in hand gaan, waardoor de organisatie en teams niet alleen wendbaar blijven maar ook continu verbeteren.

 

Conclusie

Het 70-20-10 model zich richt op het effectief vormgeven van het leren in organisaties. Het stelt dat een groot deel van wat medewerkers kunnen en weten, al werkend wordt opgedaan. Het uitgangspunt daarbij is dat het niet om het leren zelf gaat, maar om de prestaties die het gevolg zijn van het leren. Het Agile gedachtengoed is bij uitstek geschikt om leerprocessen effectief te integreren in het werk. Door beide te combineren, kunnen organisaties niet alleen wendbaarder worden, maar ook een leercultuur creëren waarin teams continu groeien en excelleren. Als Agile Coach of Scrum Master speel je hier een belangrijke rol in. Meer over weten of een training volgen? Neem contact met ons op!