fbpx

Feedforward

In Agile werken speelt open communicatie een belangrijke rol. Feedback is traditioneel een essentieel middel om de resultaten van een team te verbeteren, vooral in frameworks zoals Scrum. Maar als het gaat om individuele groei, kan feedback soms minder effectief zijn. Hier komt feedforward in beeld: een toekomstgerichte benadering die mensen motiveert om zich te verbeteren en te groeien.

 

Effecten van Feedback en Feedforward in Agile werken

In Agile werken is het van belang om een zo open mogelijke communicatie te hebben. Feedback speelt daar traditioneel een grote rol in. Zeker in Scrum is feedback van de stakeholders een middel om de resultaten van het team te verbeteren.

Individueel spelen er echter andere zaken mee. Als je iemand individueel wilt verbeteren, namelijk, ontkomt je er bijna niet aan dat die persoon zich aangesproken voelt. Als dat positief uitpakt, dan gaat die persoon aan het werk, en zorgt ervoor dat de volgende keer zijn prestaties nog beter zijn.

Soms echter pakt dat minder goed uit. Bij mensen die onzeker zijn, of de feedback niet hadden verwacht, of even niet goed in hun vel zitten geeft feedforward vaak een betere resultaten en gelukkigere teamgenoten. Dit artikel gaat daarom over feedforward als mogelijk middel om betere persoonlijke resultaten te bereiken.

Hoe verschilt Feedforward van Feedback? Het verschilt als communicatiemiddel van de meer traditionele feedback doordat de benadering toekomstgericht is. Waar feedback gaat over gedane zaken, gaat feedforward over verwachtingen, over gedrag en taken die nog moeten komen: Feedforward kijkt vooruit.

Als resultaat van feedforward kun je nog iets veranderen aan het toekomstig effect, met andere woorden. Als ontvanger van feedforward word je in staat gesteld om nog iets te doen, gericht actie te ondernemen om nog succesvoller te zijn in de toekomst. En ook: het lijkt meer op dialoog—je krijgt de kans om mee te denken. Bij feedback kun je vaak alleen nog maar dank je wel zeggen.

Verschillen tussen Feedforward en Feedback. de belangrijkste verschillen tussen feedforward en feedback:

  1. Coachend vs. Corrigerend Karakter: Feedforward heeft een coachend karakter. Het stimuleert en motiveert de gever, omdat het gericht is op groei en ontwikkeling. Feedback is ook voor de gever van de feedback spannend.
  2. Toekomstgericht vs. Gericht op het Verleden: Feedforward gaat over de toekomst, feedback over het verleden. Gedanen zaken nemen geen keer—maar de toekomst biedt kansen.
  3. Regelvrij vs. Specifieke Regels: Bij feedforward hoef je de ontvanger niet erg goed te kennen—de emotionele effecten zijn minder ingrijpend en dat betekent dat je flexibeler en authentieker kun zijn in je aanpak. Bij feedback kun je je beter aan wat regels houden om effectief te zijn. Niet in het openbaar mensen afbranden is een bekende regel.

 

Feedforward

Tips om te starten met Effectieve Feedback:

Over feedback kun je boeken vol schrijven. Succesvolle feedback heeft echte maar 3 kerncomponenten. En overigens landen die vaak heel goed bij teamgenoten. Wij vatten ze graag samen als E.E.C:

EEC

Example : Wat gebeurde er precies?

Effect: Wat was het effect op jou?

Change/ Continue: Wat wil je anders? Of waarmee moet de persoon juist doorgaan?

Hieronder vind je de uitleg, wat we ermee bedoelen:

  1. Benoem de Feiten vanuit Jezelf: Spreek vanuit je eigen perspectief en ervaring.
  2. Wees Specifiek over het Gewenste Gedrag: Formuleer duidelijk wat je verwacht.
  3. Geef de Gevolgen aan: Vertel wat het effect zal zijn van het wel of niet vertonen van het gewenste gedrag.
  4. Kies het Juiste Moment: Geef feedforward op een rustig moment.
  5. Let op Non-Verbale Signalen: Let op lichaamstaal en reacties jezelf en de ontvanger.
  6. Geef Ruimte voor een Reactie: Sta open voor feedback van de ontvanger; dialoog is niet onbelangrijk hierbij.

 

Effectieve Feedforward in de Praktijk: Een cheatsheet.

Dezelfde uitleg hebben we voor feedforward.  Fijn, maar hoe werkt dat nou het best in de praktijk? Hoe ben je nu, helemaal in een Agile situatie, niet adviserend en probeer je het zelfdenkend vermogen van mensen zoveel mogelijk te benutten om de toekomstige resultaten zoveel mogelijk te verbeteren?

Het antwoord is kort: behandel ze als volwassenen! Maak geen aannames, geef geen advies—maar stel een vraag en ga in dialoog! Het helpt echt als je hierbij samen specifieker wordt—voorkom dat je het laat alsof alleen jouw manier OK is—in Agile situaties werkt dat over het algemeen averechts. Je wilt immers dat mensen meedenken, en dat ze hun kennis, kunde en ervaring gebruiken?

 

Hieronder vind je een cheatsheet om je op weg te helpen:

“Hoe denk je dat je jouw communicatie (wees hier specifiek) met het team kunt verbeteren tijdens onze volgende vergadering?”

“Welke specifieke stappen kun je nemen om je projectmanagementvaardigheden te versterken?”

“Hoe zie je je rol evolueren in onze organisatie gedurende deze verandering naar Agile werken?”

“Welke manieren om jouw samenwerking met andere teamleden te versterken passen nu echt bij jou?”

“Hoe kunnen we je helpen dit op deze wijze voort te zetten?”

“Welke nieuwe vaardigheden wil je ontwikkelen om je prestaties te verbeteren?”

“Hoe kun je jouw tijdmanagement optimaliseren om onze deadlines beter te halen?”

“Wat zijn enkele manieren waarop je jouw agile leiderschap kunt versterken?”

Kortom: feedforward is gericht op positieve suggesties en toekomstige mogelijkheden. Het helpt leiders van Agile teams, maar ook alle andere individuen in teams om zichzelf te verbeteren en succesvol te zijn in hun toekomstige inspanningen.

 

Meer weten over feedforward, feedback en leiderschap? Neem contact op! Mail ons  of  bel ons. We helpen je graag verder!