Een nieuwe sprint begint in Scrum altijd met de Sprint Planning. Tijdens deze bijeenkomst bepaalt het hele Scrum Team het sprintdoel en wordt een plan gemaakt om het sprintdoel te behalen. Daarbij moet ingeschat worden hoeveel werk een user story inhoudt en daar gebruiken Developers vaak planning poker voor.
Je hebt Developers misschien wel eens zien zitten met een set speelkaarten in de hand. Op de kaarten staan getallen die onderdeel zijn van de zogenaamde Fibonacci reeks (ook wel Rij van Fibonacci genoemd). Maar wat is die Fibonacci reeks eigenlijk? En waarom zijn het juist die getallen die gebruikt worden?
De Fibonacci reeks is een van de beroemdste wiskundige getallenreeksen en is vernoemd naar Leonardo van Pisa. Zijn bijnaam was Fibonacci en hij beschrijft in zijn boek Liber abaci uit 1202 de rij van getallen. De rij begint met 0 en 1 en vervolgens is ieder volgend getal in de reeks de som van de voorgaande twee getallen. De rij ziet er dan als volgt uit:
0, 1, 1, 2, 3, 5, 8, 13, 21, 34, 55… etc.
Het interessante aan de Fibonacci reeks is dat de getallen overal in de natuur voorkomen, van de structuur van zonnebloemzaden in een zonnebloem, de ordening van bladeren aan takken tot de bloemen van een artisjok. Maar ook in architectuur, zoals in de afmetingen van het Parthenon en de Pyramides van Gizeh, komt de Fibonacci reeks terug. De rij is ook gelinkt aan de Gulden Snede; deel twee opeenvolgende getallen van de Fibonacci reeks door elkaar en je krijgt de verhouding van de Gulden Snede.
Maar waarom wordt die rij dan gebruikt in planning poker? Dat heeft ermee te maken dat mensen bijzonder slecht zijn in schatten, zeker in een complexe omgeving. Als je iemand vraagt om een inschatting te maken van de tijd die ze kwijt zijn voor het verzenden van een mail naar de organisatie met de mededeling dat de koffie apparaat het niet doet dan kom je snel op een minuut of 5 uit. Makkelijk, je weet namelijk wat je moet doen en hoe je het moet doen. Daarentegen als een inschatting moet maken van hoe lang het duurt voordat je een antwoord hebt gevonden op welke security certificaten je moet gebruiken om je applicatie voldoende te beveiligen voor AVG wetgeving en tegelijkertijd open genoeg om de API’s te blijven delen dan wordt het al lastiger om daar een specifieke hoeveelheid minuten of zelfs uren aan te koppelen. Hoe plan je dan je werk?
Mensen zijn in tegenstelling tot absoluut schatten wel weer heel goed in vergelijken of relatief te schatten. Relatief schatten betekent dat je je huidige taak vergelijkt met één die je eerder hebt gedaan en een inschatting maakt in hoeverre deze lastiger dan wel simpeler is om te realiseren. In het Scrum Framework gebruiken ze hiervoor een aantal spelregels:
Met betrekking tot dat laatste zien we dat het schatten gebeurt op basis van punten in plaats van tijd. Tijd is een lastig concept om los te zien van werkdagen en deadlines. Dit zorgt ervoor dat mensen bewust of onbewust toch weer deadlines gaan stellen en op basis van een waterval gaan werken in plaats van Scrum. Hoe schatten we nou zonder tijd?
De rij van Fibonacci stelt Developers in staat om de omvang van user stories ten opzichte van elkaar te vergelijken. Hoe hoger het getal, hoe complexer en onzekerder het werk is en vermoedelijk hoe meer moeite het zal kosten om af te ronden. Er wordt dus niet in absolute termen geschat (deze user story kost 6 uur om te voltooien), maar in relatieve termen (deze user story is ongeveer 2x groter dan deze en kost daarom 2x zoveel effort). Hoe vaker je dit proces doorloopt hoe behendiger je wordt met het inschatten en des te nauwkeuriger je inschattingen ook worden. In een heel volwassen team zou je bijna een vertaling kunnen maken van het aantal punten en het uiteindelijk hoeveelheid gespendeerde tijd. Dit kun je echter altijd pas achteraf en niet van tevoren doen. Kortom, niet alsnog inschatten op basis van tijd!
Het gebruik van planning poker en de rij van Fibonacci heeft daarmee een aantal duidelijke voordelen voor Scrum Teams:
Nu we weten dat we willen pokeren is het goed om te kijken naar hoe we dat gaan doen.
Planning Poker is een techniek die wordt gebruikt om de inspanning te schatten die nodig is om een specifieke taak of functie in een Agile-project te voltooien. Het proces van Planning Poker omvat meestal de volgende stappen:
Planning Poker kan zowel fysiek als online worden uitgevoerd, afhankelijk van de locatie van het ontwikkelingsteam. Hier zijn enkele tools die je kunt gebruiken voor zowel fysieke als online Planning Poker:
Fysieke Kaarten: Voor teams die bij elkaar zitten, kunnen fysieke Planning Poker-kaarten worden gebruikt. Deze kaarten zijn beschikbaar in verschillende vormen, zoals kaarten met cijfers of speciale sets met de Fibonacci-reeks. Teamleden kiezen en onthullen fysieke kaarten tijdens de sessie. Leuke aanvulling is als je kaarten gebruikt in je eigen huisstijl.
Online Planning Poker Tools:
Het kiezen van de juiste tool hangt af van de behoeften van je team en de reeds gebruikte tools voor taakbeheer en samenwerking. Het belangrijkste is om een tool te selecteren die de efficiëntie en effectiviteit van je Planning Poker-sessies ondersteunt, of ze nu fysiek of online plaatsvinden. Wil je meer weten over de Sprint Planning en planning poker? Schrijf je dan in voor onze Product Owner of Scrum Master training.