Belemmeringen die in teamverband waardevolle opleveringen verhinderd, wordt ook wel in Scrum termen een ‘Impediment’ genoemd. Wat is het precies? Hoe breng je Impediments in kaart? En belangrijker, hoe verhelp je ze?
Een Impediment is alles wat het team vertraagt of zelfs ervan weerhoudt om werk gedaan te krijgen. Impediments zijn er in vele vormen: een ziek teamlid, ontbrekende kennis, gebrek aan managementondersteuning of zelfs een koude teamruimte. Blokkeert iets het team om een waardevol Increment op te leveren? Dan is het een belemmering.
Aan welke Impediments kun je denken?
Iedereen in het Scrumteam deelt de verantwoordelijkheid voor het identificeren van Impediments. Ook zit dankzij Inspection en Adaption het boven water krijgen van Impediments in het DNA van Scrum. Zo is bijvoorbeeld de Daily Scrum een uitstekend moment voor teamleden om Impediments te benoemen. Tijdens de Review worden Impediments besproken met de klant en bij de Retrospective wordt er nogmaals uitgebreid stil gestaan bij belemmeringen binnen het team en in de ontwikkelprocedures van het team. Tot slot is er zelfs een hele rol bedacht die zich o.a. focust op het wegnemen van belemmeringen: de Scrum Master.
Eén van de belangrijkste verantwoordelijkheden van de Scrum Master is het identificeren, monitoren en helpen verwijderen van belemmeringen. Een Scrum Master moet stevig in zijn schoenen staan om een Impediment bespreekbaar te maken. Wanneer teamleden niet goed samenwerken kan een Scrum Master niet bewust of onbewust de andere kant op kijken. De Scrum Master moet het mandaat en het vertrouwen van het team hebben om Impediments, hoe confronterend deze ook kunnen zijn, bespreekbaar te maken zonder dat dit hem kwalijk wordt genomen.
Het is van vitaal belang voor teams om voortdurend nieuwe Impediments te identificeren. Dit is onderdeel van een sleutelbegrippen in Scrum: Inspect en Adapt. Als er dingen niet helemaal goed gaan en je spreekt er niet over dan zal op termijn je team vol onherstelbare problemen zitten en je product net zo. Daarom, blijf jezelf, je team, je klanten en je producten inspecteren op imperfecties en pas je werk, gedrag en processen zodanig aan dat het beter past. Tot slot, blijf dit proces van verbeteren herhalen want één ding is zeker: verandering.